söndag 13 september 2009

Första veckan i skolan


Som ni en del redan vet började skolan i tisdags denna veckan. Vi kom hem sent på måndagen från Wisconsin så jag fick inte mer än 4-5 timmar sömn den natten. På morgonen kom Ned (Danielle's pojkvän) och hämtade upp oss. Ju närmare vi kom skolan, desto mer nervös blev jag. Som jag redan föreställt mig var skolan FULLPROPPAD med människor i korridorerna. Gud jag känner att jag blivit latare på sista tiden med att uppdatera bloggen men ska försöka sammanfatta lite hur skolan har varit den första veckan.


Första lektionen har jag French IV AC. Läraren är från Belgien från början och hon är helt crazy. Hon är ganska högljudd och så och har någon form av tix haha! Hon räcker typ ut tungan hela tiden när hon pratar. Franskan är ganska lätt men när alla instruktioner är på engelska blir det genast svårare. Vi har små läxor varje dag och sen quiz varje fredag som är som ett litet test. Andra lektionen har jag dance/aerobics. Vi befinner oss i en sal man nästan svettas i bara genom att vara i rummet och det värsta är att vi har 8 minuter mellan alla lektioner vilket innebär att man inte har tid att duscha vilket jag tycker är väldigt äckligt. Tjejerna är lite speciella i den gruppen med så jag ska byta den mot någon annan kurs.

Tredje lektionen har jag jewelry design. Vi skissar på olika smycken vi ska tillverka av i metall och det är rätt kul faktist. Ska bli spännande att se vad det blir för något ;) Fjärde lektionen har jag (eller hade) English AP vilket är avancerad engelska. Vi fick en short story som vi fick läsa och jag tänkte "jo men bra history" liksom.. Sen dagen efter skulle vi analysera historian och gud vad seriösa och djupa alla är. Historian handlade om en son som dog efter att blivit påkörd av en bil. Samma dag har hans mamma köpt en tårta för han fyllde år. Sen börjar folk koppla att tårtan symboliserar sonen för på tårtan har de dekorerat ett rymdskepp av glasyr och den lämnar en annan planet och det kopplar de till "he passed away" blabla.. Jag har suttit varje lektion och flinat för mig själv. Dels för att jag inte fattar nånting, dels för att jag tycker alla överanalyserar. Känns som man lika gärna kan säga nåt meningslöst och läraren bara "good point". Förra lektionen fick vi gå ihop två och två och den ena skulle skala en apelsin. Sen skulle vi beskriva varje del av apelsinen och min partner började associera apelsinskalet till himlen. Sen diskuterade vi detta som om "apelsinen har känslor" och jag tyckte allt blev för överdrivet. Så läraren menade "when we read short stories we peel of the story piece by piece just as we peel of an orange". Så den kursen har jag hoppat av och bytt till "film literature". Femte lektionen har jag fysik och sjätte lektionen har jag US history med världens skönaste lärare. Under hela veckan har vi i princip snackat om våra intressen och lärt känna varandra.


Skolan är i alla fall SÅ annorlunda. För att bara nämna alla olika ursprung alla har. På min skola går det 52% vita, 18% är asiater, runt 20% är svarta och resten från Mellanöstern, latinos, indier m.m. Vi har bara 8 minuter mellan lektionerna och då ska man ta sig till sitt andra klassrum och skolan är sjukt stor och ibland kommer man knappt fram i korridorerna för det är så fullt med folk. Lunchen tar de flesta med sig hemifrån och man sitter typ i korridorerna och äter den med sina vänner om man inte vill betala 4 dollar för nåt fett och sliskigt från cafeterian. Annars får vi seniors lämna skolområdet och äta lunch ute. Brett tog med oss på ett matställe i torsdags så vi var där och åt lunch ett gäng, rätt trevligt! Mobil är jättesträngt här! Om de skulle se att man använder den under lektionen blir de skitsura och skulle det hända igen tar de den och sen får ens föräldrar komma och hämta den! HAHA!


Men det är väldigt spännande allt i skolan. Det är annorlunda men man försöker vänja sig. Sen har jag såklart haft lite moments man känner "kommer jag få vänner?" "vad tycker folk om mig?" och så där. Just nu hänger jag mest med Danielle och alla hennes vänner som jag lärt känna. Sedan går det ett gäng utbytesstudenter som jag träffat. Så de stöter man på under rasterna :)


Om två veckor är det homecomingbal!! :D Det är den 27 september och under veckan är det spirit week. Man klär ut sig i skolan och det är olika teman varje dag. Första dagen är circus tema, andra dagen harry potter, tredje pirates VS ninjas, fjärde dagen celebrity look-alikes och femte dagen är det Spirit day då alla olika årskurser ska ha nåt på sig. Alla seniors ska ha militärmönstrat på sig. Inte min favorit direkt men Danielle och jag har beställt en senior tröja där det står "senioritas" (tycker det är lite fyndigt ;D) på framsidan och ens efternamn på ryggen. Och den är mönstrad så vi kan ha den på spirit day. Dagen innan homecoming infaller vår första hemma match i american football.


Jag känner nu med tiden hur van man blivit vid engelska. Bara nu när jag skriver dessa inlägg känner jag hur jag måste tänka efter när jag skriver så jag inte formulerar helt konstigt vilket jag säkert gjort. Jag känner också att det händer så sjukt mycket! Jag kan inte ens förklara allt i ett inlägg! Allt är så annorlunda, allt är så nytt! Det tar lite tid att smälta och jag skulle kunna sitta en hel dag för att beskriva hur allt är! Men har ni några frågor så skriv gärna en kommentar så ska jag försöka besvara de!


Nu blir det lite läxor!

Puss

2 kommentarer:

  1. Åh HARRY POTTERTEMA!!! hahahaa låter som en askalas skola :D vem ska du vara? cho chang? ahahahahaa. nej, kom som aragog! jag har hört att spindel-looken är inne i år
    jag saknar dig hej hej.
    ps. jag ska snart skicka iväg ditt brev. jag är dålig på att genomföra saker!!
    puss puss och kram

    SvaraRadera
  2. hahahah det är i övermorgon :D jag tänkte faktist på cho chang hahaha! vi får se.. vet inte hur mkt folk går in för det! jag saknar dig med gumman! hur är livet? någon snygging på g? ;D

    haha ingen fara! men ett brev skulle vara trevligt :D löööve <3<3

    SvaraRadera