tisdag 24 november 2009

Lucia i Bloomfield Hills









Jag och Alice vaknade vid halv nio tiden, åt frukost och sedan hämtade vi upp Marcus och William. Jag fick till uppgift att läsa kartan och vi kom fram utan problem till en kyrka i Bloomfield Hills. När vi kom dit bytte vi om till våra lucialinnen. De Alice hade med sig var i storlek 140 i barnstorlek så som tur var fanns det linnen vi kunde låna. Skulle va kul att se William över 1,90 i det korta linnet. Föreningen som anordnade hela grejen heter SWEA och består av ca 100 svenska kvinnor som bor i området. De hade hyrt lokalen i kyrkan och de hade även stånd där de sålde julprylar, svensk julmat m.m. Gud vad det kändes underbart att få se något svenskt! Vi trodde att vi skulle vara de enda som skulle gå luciatåget men vi möttes av en massa barn och tonåringar i vår ålder. Som tur var stod sångtexterna på maschetterna (?) så vi gjorde inte bort oss totalt... Markus och William var stjärngossar och jag kunde inte låta bli att börja skratta mitt i tåget. William stod precis bakom mig och endel toner måste jag säga var lite falska haha!

Något riktigt kul som hände var att under andra luciatåget (en var vid kl 11 och en vid 1) dök Camilla Lämsä upp, en svensk utbytesstudent från YFU som jag träffade på förberedelselägret! Jag visste att hon bodde i Michgian men hade ingen aning att hon skulle dyka upp där! Jättekul att träffa henne. Vi åkte sedan hem vid 3-tiden och spelade hög musik under hela vägen.

När jag kom hem hade jag tänkt vila men våra grannar Jennifer, Jörgen (han är från Tyskland) och deras dotter Kirsten kom över för de skulle ut till en restaurang som hette Buffalo Wings tillsammans med Sandy och Bob för att äta chicken wings. Riktigt amerikanskt! De övertalade mig att följa med så jag åkte med de och det ångrar jag verkligen inte. Hela restaurangen hade tv-skärmar i varenda hörn och Michigan spelade en football macth den dagen. Det var riktigt högljutt så man fick nästan skrika när vi pratade. Vi beställde in olika chicken wings. På menyn fanns det olika såser att välja till. Allt från mild sås till rykande het där de varnade en "keep away from children, pets and your eyes..".

När vi kom hem åkte vi direkt vidare till skolan för att se en skolpjäs. Vi mötte upp Tina, min danska utbytesbuddie. Vi har en teatergrupp som heter Huron Players och vi har endel kompisar som är med där. Pjäsen hette "The Man Who Came to Dinner" och är baserad på en film. Jag var verkligen imponerad på deras skådespeleri, dock tycker jag att hela pjäsen var något slö.
När vi kom hem chillade vi, åt popcorn och kollade på "The Proposal". Gud vilken söt film. Sedan stannade jag och Tina uppe halva natten och snackade, hon sov över. Hon snarkade ganska mycket under natten hehe..

Morgonen efter på söndagen gjorde mina föräldrar värsta lyxfrukosten. Bacon, diced potatoes, English muffins och te. Sedan åkte Tina hem vid 12. Jag och Danielle åkte för att spela ännu en indoor soccer match. Vi spöade verkligen motståndarna och vann med 6-2. Jag var verkligen på humör och jag tacklades mer än vanligt haha! När jag kom hem hade jag en hög med läxor att avverka. Det är så det brukar se ut på söndagar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar