onsdag 14 juli 2010

Robinson Crusoe


Nu har jag provjobbat på Restaurang Robinson Crusoe i Borgholm söndag, måndag och tisdag och de gillade mig och har anställt mig! Känns riktigt bra och jag är faktist stolt över mig själv. Jag hade nästan ingen erfarenhet alls innan men nu känner jag mig nästan som en riktig servitris - jag har lärt mig så otroligt mycket redan, men det finns alltid fler saker att lära sig.

På dagarna har vi lunchbuffé och på kvällarna har vi a la carte meny och tar beställningar. På dagarna är det inte så mycket jobb. Eftersom gästerna tar maten själva dukar vi mest ut, torkar av bord och hjälper till om nya tallrikar, bestick m.m behöver bäras ut. Men det är ganska jobbigt. Nu när det är 30 grader ute och sol svettas man så himla mycket! Man känner sig helt äcklig. Men det är verkligen världens finaste miljö att jobba i. På terassen har man otroligt vacker utsikt över havet i gästhamnen, man ser Borgholms slottsruin till vänster och på kvällen är ljuset så otroligt fint när det är skymning. På kvällarna är det lite mer jobb. Då ska man ta beställningar och att skriva de där lapparna är lite klurigt. Man ska skriva ner bordsnumret (vi måste kunna alla), skriva ner numret på varje rätt på menyn och på dryck och sen ska en lapp gå till baren (med både mat och dryck) och en till köket med bara maten. Sen har de ett speciellt system på hur man ska flytta lapparna. När köket är klara plingar de i en klocka och då ska man ut med maten till rätt bord. På kvällarna väger tallrikarna ett halvkilo styck så det är fysiskt ansträngande. Samtidigt ska man fokusera på att inte tappa något, inte glömma att duka ut förrätts- och efterrättsbestick om de beställer supén, lägga i rätt kvitton när de beställer notan... ja ni förstår, det är tusen saker man ska komma ihåg! Man lär sig ständigt nya saker!

De som jobbar där är jättetrevliga! Alla som serverar är väl i min ålder, eller ja äldre för jag är den yngsta där. Sen jobbar en riktigt skön kille i baren och alla i köket är kineser eller polacker så de flesta kan inte svenska. Bara polackerna. De är jättesnälla men man förstår oftast inte vad de säger haha! Men de försöker alltid skämta med oss som serverar så det är härlig stämning tycker jag! På rasterna brukar jag strosa runt i Borgholm. Det är ju inte jättestort så det kommer ju bli lite enformigt efter ett tag. Man har ju sett allt! Men det är ändå mysigt att äta lunch eller ta en glass och sitta ute när det är så fint väder.

Ja, nu vet ni lite hur en arbetsdag ser ut för mig. Det blir nog en hel del jobb i sommar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar