söndag 9 maj 2010

Sverige vs. USA

I fredags var det den 7 maj vilket innebar (forutom Stinas 19-ars dag, GRATTIS!!!) att jag varit har i 9 hela manader. Jag har haft en helt underbar tid har men nar man varit borta fran sitt hemland under en sa lang tid finns det alltid saker man saknar. Sjalvklart star familj och vanner forst pa listan men forutom det saknar jag:

  • CYKLA - Jag har inte cyklat sen augusti forra aret. Har i USA aker man bil OVERALLT och man far knappt nagon vardagsmotion alls. Sa fort jag kommer hem ska jag banne mig ta en lang cykeltur till typ Nybro och ta igen all den tid jag inte cyklat ;)
  • Losgodis - Jag behover nog inte ens forklara. Losgodis ar det basta som finns. Har i USA ater jag aldrig godis.
  • Svensk frukost - Nybakta frallor, kokt agg, yoghurt och flingor, musli, te och grovt brod. Har i USA ater jag en skal flingor varje morgon. Blir lite enformigt i langden. Amerikaner ater aldrig brod pa morgonen. Det enda de ater ar bagels och ibland toast men inte sa ofta. Skinka och ost tycker de det ar jattekonstigt att vi kan ata pa morgonen och jag berattade att vi ofta ater palagg med en liten gurkskiva eller tomat. Har ar det mest creme cheese och sylt och framforallt peanut butter.
  • Grovt brod - Ja, riktigt morkt brod. Det existerar inte har. Det narmsta de kommer ar vitt brod med lite fron i.
  • Kladdkaka med nyvispad gradde - Guuud! Det maste ju vara det basta som finns (Sofie Svensson, jag har redan bestamt att du ska baka en till mig sa fort jag kommer hem :D). I USA finns det brownies vilket ar himla gott men iget slar kladdkaka. Dessutom har jag aldrig atit riktig gradde har. Det vi har atit kallas Cool Whip och ar ngn sotsliskig gradde med typ 20 kalorier som bara smakar kemikalier och skit.
  • Frihet - Ja, att inte kanna sig som en fjortonaring som maste vara hemma vid 1 pa helgerna och inte kunna ta sig runt pa ett annat satt en bil. Har man ingen skjuts nagonstans ar man fast hemma. Dessutom har amerikanska tonaringar sa manga regler de maste folja. Som bryts. Come on, som 18-aring borde man val fa vara ute langre an till 12 pa lordagskvallarna?
  • Kla upp sig - Nar vi har gatt pa fest klar ingen upp sig. Pa en fest sag vi en tjej med nyduschat har (det var inte ens torrt) och mjukisbyxor. De tycker jag ar riktigt utseendesfixerad for att jag har pa mig kjol, strumpbyxor och fixar haret. Jag sager verkligen inte att jag ar ngt modeguru, men amerikaner kan INGET om mode.
  • Tjejmiddagar - Saknar verkligen de vi hade hemma! Har gor man aldrig middagar ihop. Man gar till ett matstalle for att ata hamburgare typ. Eller sa bestaller man hem pizza.
  • Ata vid ett matbord - I alla fall i min familj brukar vi laga maten, later det sta pa spisen och sen tar man sin mat och satter sig framfor TV:n. Det ar val helt okej men jag saknar middagar hemma. Man dukar upp fint vid middagsbordet, tander ljus och pratar och umgas tillsammans.
  • Fika - Kan det bli mer svenskt? Fika finns inte har... Det ar nagot unikt. Det narmsta man kommer ar nog Starbucks.
  • Kramar - Man kramas mycket mer hemma. Varje gang man ser en van, bade nara och ytliga ger man en vanlig kram. Har kramar man bara de absolut narmsta tycker jag.
  • Tragolv - Haha! Okej, det later konstigt men jag ar lite trott pa alla heltackningsmattor i alla hus. Det ser ju bara tradigt ut...
  • Havet - Jag har aldrig insett hur underbart det ar att bo vid kusten! Vill du komma till havet harifran maste du kora i minst 10 timmar.

6 kommentarer:

  1. vi får ta cykeln och ta med oss en fikakorg med kladdkaka och annat gott och ge oss iväg när du kommer hem tycker jag :)

    SvaraRadera
  2. Känner igen mig på många punkter, saknar den svenska maten något enormt. Grovt bröd existerar inte här heller, inte heller lösgodis och Nya Zeeländarna har definitivt ingen känsla för mode. Direkt när jag kommer hem ska jag köpa pågenlimpa och kaviar, + filmjölk, + gyrospizza, + gyrosrulle, + Billys Pizza (lite konstigt men jag saknar det). Jag kommer gå upp 10 kilo den första veckan.

    SvaraRadera
  3. aaaw matilda!! det later som en toppenide! :D langtar tills jag kommer hem <3

    SvaraRadera
  4. haha David, jag haller med! jag kommer ga loss pa losgodis och marabouchoklad och allt! sa jag lar bli fetare an vad jag nagonsin blev i usa! ;) guuud! gyros later saaaa gott just nu (valdigt svenskt...)

    SvaraRadera
  5. Fantastisk lista.Klarsynt och underbart vardaglig.
    Nästan samtliga saker som jag skulle listat.Borta
    bra men hemma...? - det finns bra saker med alla
    platser och existenser,bara man är närvarande:-)
    Cleo och Per

    SvaraRadera
  6. Tack! Haha bra fraga... finns bade bra och daliga saker med USA! Men det ska bli underbart att komma hem igen! Sant!
    Hoppas allt ar bra med er

    SvaraRadera