tisdag 11 augusti 2009

Tisdag





Tisdagen började med ett besök hos doktorn som jag tidigare skrivit. Sandy åkte till jobbet så Danielle fick hämta mig. När vi kom hem var vi väldigt trötta så vi tog en power nap. Fast ja, vi vaknade inte förrän kl 2 nån gång. Vi tog en bit mat och sen åkte vi till min skola där jag ska gå för att lämna in papprena från sjukhuset. Herre gud vilken stor skola! Danielle visade mig runt och jag känner redan nu hur lost jag kommer vara första dagen! Utomhus har de stora fotbollsplaner, soft ball planer, tennisplaner m.m. Inomhus hade de låånga korridorer med skåp (ser precis ut som i film) och stora teaterhallar (typ lika stort som Kalmar teater), orkestersal och sånt. Skolan hemma känns ju som ett pluttställe jämfört med denna. När vi var där inne var det ganska dammigt och stökigt överallt för de håller på att renovera. Det går över 2000 elever på den här skolan så Danielle berättade hur smockfullt det brukar vara. Vissa korridorer kan man knappt vistas i för det är så mycket folk!

När vi väl skulle lämna in papprena på kontoret hängde det en lapp där det stod att det var stängt och det skulle öppna nästa dag vid 7.30. Eller just det, så var det. Första gången vi åkte till skolan hade jag glömt papprena hemma. Så vi åkte hem igen, hämtade papprena och stannade på vägen och tog en milkshake på nåt ställe. Gud vad god den var! Men också riktigt fet haha! På tal om fet så har jag inte sett någon enorm person här faktist! Lite förvånad. Mina fördomar har varit att ALLA människor i USA väger över 200 kg och man inte kan äta nyttigt och så. Men tillbaks till samtalsämnet. Vi åkte till Sandys jobb och kollade hur hon jobbade. Hon jobbar som sekreterare på nån slags klinik. Hennes arbetskamrater presenterade sig och var jättetrevliga och alla välkomnade mig till USA.
När vi kom hem tog jag och Danielle en cykeltur runt kvarteret (och då snackar vi inte 10 hus utan ett enormt kvarter) för att kolla hur det ser ut. Området ser verkligen typiskt amerikanskt ut! Precis som i film. Rad med hus, som ser ganska lika ut. Många har basketkorgar på sina uppfarter, gräset är perfekt klippt och små barn leker på gatan. Vi fortsatte sedan att cykla en bra bit utanför området. Det var riktigt varmt och fuktigt framförallt. Tror det blir upp till 95 F här i USA vilket motsvarar ungefär mer än 30 grader. När vi kom hem var vi helt utmattade och svettiga men det kändes skönt att röra lite på sig och förbränna de kalorier vi stoppat i oss från milkshaken haha! Vi räknade ut att vi cyklat ungefär 6 miles vilket är (om jag inte har helt fel) 8-9 km. Jag hatar verkligen det systemet de räknar med här. Pounds, inches, feet, yard, miles osv... Jag har fortfarande inte lärt mig det men det måste jag ju göra så länge jag ska bo här. Men hela systemet är bara så ologiskt. Vårt bygger ju på 10, 100, 1000 medan deras nummer är helt random.

När vi kom hem stod Sandy och lagade mat. Nåt italienskt jag inte minns namnet på. Vi hjälpte henne i alla fall med att fylla stora makaroner, eller hur man ska förklara, med en köttfärsröra bestående av tomatsås, keso, ost och spenat. Sam, deras närmaste granne kom över med hennes bebis. Och Sam, den kvinnan alltså. Hon är GALEN! Hon är 43 och man vet redan hennes livshistoria. De har en dotter som heter Caroline och sen fick de nyligen en bebis vilket inte var planerat. Hon har fullt upp om dagarna med att tvätta, stryka, laga mat och ta hand om barnen. Deras bebis Christina är den fetaste bebisen jag sett. Hon har tre stora valkar på låren och kan knappt sitta upp! Sam kom i alla fall över för att dela ett glas vin med Sandy och komma ifrån all stress hemifrån. De är såna grannar som hjälper varandra i vått och springer över och lånar ägg och sånt.

Efter maten åkte jag och Danielle till Spencers (hennes killkompis) stuga som ligger precis vid vattnet, jättefint! Där träffade vi även hans vänner Billy, Theresa, Daniella, Andrew och en fransk utbytesstudent som hette Julien. Så där hängde vi några timmar och hade jättetrevligt. Jag och Danielle har kommit varann väldigt nära och vi har jättekul ihop! Så det känns jättekul!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar