torsdag 28 januari 2010

Skolsystemet i USA


Bilderna är från 2007 när jag var i Rio med min brasilianska värdfamilj :)

Heej allihopa!

Jag har inte bloggat på evigheter! Nu har jag äntligen lite tid att sätta mig ner och uppdatera lite. Förra torsdagen träffade jag Leo, en kille från Brasilien som var en av ledarna på mitt läger i Brasilien. Han är i USA just nu och hälsar på hans syster i Illinois och förra veckan hade han vägarna förbi Ann Arbor så vi passade på att ses! Man märker många gånger hur liten världen verkligen är! Jag, Leo och hans kompis Sara åkte down town Ypsilanti på ett fik och drack varsin chai latte! Det var verkligen jättekul att få se honom igen! Han var min favoritledare på lägret 2007.

Under helgen hände inte så mycket. Jag tog det ganska lungt (för en gång skull) och stannade hemma. Tanken var väl också att jag skulle plugga för mina finals (slutprov) men så blev det ju såklart inte.

Under denna veckan har vi som sagt haft finals week. Vår första termin (som kallas semester här) börjar dra sig mot ett slut så vi hade slutprov i alla ämnen. Jag tror jag måste förklara lite hur skolsystemet funkar här. I USA läser man inte inriktningar som t.ex. natur eller samhälle. Man väljer inte gymnasie heller utan går till det gymnasiet som tillhör ens distrikt där man bor. Sedan väljer man kurser utifrån vad college kräver. Man får så kallade "credits". De flesta i skolan har 6 hours som är som 6 50-minuters block. Man väljer kurser och sen har man samma schema varje dag. Alla elever i alla årskurser kan gå tillsammans så en freshman och en senior kan läsa samma kurs, eller class som man säger.

Varje semester är indelad i två quarters. Quarter 1 och 2. Första quartern var över runt thanksgiving och då fick man ett slutbetyg i det. I andra quartern får man sedan ett betyg med. Medelbetyget av de två betygen blir ens betyg i semester 1 (ett skolår är indelat i två semesters).

Under denna veckan när vi hade finals såg schemat ut som följande:
- Måndag hade alla elever som har en sjunde timme (de flesta är freshmans) finals under förmiddagen så vi började skolan vid halv tio och sen hade vi en vanlig skoldag fast lektionerna var ca 10-15 min kortare.
- Tisdag började vi vanlig tid och hade final exams i 1:a och 2:a timmen. Lektionerna var då runt 1,5 timme långa och vi slutade vid 11.35 (vilket vi gjorde resten av veckan)
- Onsdag hade vi final exams i 3:e och 4:e timmen
-Torsdag final examns i 5:e och 6:e timmen

Kanske lite krångligt att förstå sig på allt men så funkar skolsystemet här i alla fall :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar