måndag 4 januari 2010

Svenskt umgänge




I helgen fick jag prata riktigt mycket svenska! Maria, en svensk utbytesstudent från YFU, kom och hälsade på mig och Nora i lördags. Vi tre umgicks mycket på förberedelselägret i Stockholm i somras då vi visste att alla skulle bo nära varandra! Maria fick först skjuts in från sina föräldrar hem till mig och sedan vid halv två mötte vi Nora downtown Ann Arbor. Det var jättekul att få träffa Maria igen! Har ju inte sett henne sen i mitten av juni. Den första timmen spenderade vi på Urban Outfitters. Gud vilken grym affär alltså! Vi lämnade alla butiken med en liten kasse var. Sedan gick vi in en sväng på American Apparel och kollade lite. Dock kände vi inte för att gå runt så mycket mer eftersom det var sjukt kallt ute. Måste varit en av de kallaste dagarna hittills så vi gick in på närmsta Starbucks och köpte oss två pepparmint mochas och en te. Maria hade tagit med sig en bok "Du vet att du är svensk när.." där det stod en massa roliga citat som verkligen stämde in på svenskar. Annars satt vi i drygt två timmar och bara pratade och pratade. Hur mysigt som helst!

Vincent, Noras värdbror hämtade oss och så åkte vi och hyrde film. När vi kom hem hade hennes mamma lagat fin middag och resten av kvällen åt vi Noras hemmagjorda fudge och kollade på filmerna. Den första, "Funny people" var inte så funny (höhö) så vi stängde av filmen efter 45 min och satte på "Vicky Christina Barcelona". Väldigt bra film tycker jag! Sedan låg vi i bäddsoffan och pratade halva natten.

Morgonen därpå dukade hennes familj upp en stor frukost. Hennes värdmamma har franskt och brittiskt (rätta mig Nora ;D) påbrå och pappan är från Nederländerna. Familjen bodde även i Sydafrika några år så till frukost fick vi mat från både Nederländerna och även svenskt knäckebröd och ost de köpt på Ikea! ÅH vad underbart det var att få äta riktig svensk ost!!

På söndagen spenderade jag en timme på läxor och på kvällen mötte vi Rachelle, hennes mamma Maria och Meg på Applebee's för att äta middag. Det var jättekul att få träffa alla igen! Båda tjejerna har varit borta hela lovet! Meg gav mig, Danielle och Rachelle lite presenter hon köpt i Florida. Danielle och Rachelle fick ett armband och jag fick örhängen och ett halsband. Resten av kvällen deppade vi mest för att det var sista dagen på lovet, haha!

2 kommentarer:

  1. haha, det är den boken!!! "du vet att du är svensk om du tvekar på andra versen i nationalsången" hahahaah

    SvaraRadera