lördag 13 mars 2010

School Bus


Då var ännu en vecka avklarad. I tisdags, onsdags och torsdag var jag tvungen att skriva prov som kallas MME och ACT. Det är ett krav för alla seniors som vill ta graduation. Så under de tre dagarna fick alla juniors och alla seniors som inte skrivit provet (alla utbytesstudenter var tvungna att skriva det) gå till skolan 07.40 och skriva prov i 4 timmar medan alla seniors hade sovmorgon! Det sög verkligen! Proven var multiple choice questions, vilket alla prov är här och de flesta måste jag säga att jag gissade på. Några av delarna på proven var riktigt lätta medan vissa andra var jag helt lost in space.

Eftersom Danielle inte skulle skriva provet ville hon såklart inte offra sin sovmorgon för att köra mig till skolan, så de två första dagarna fick min pappa Bob köra mig men den tredje dagen var jag tvungen att ta skolbussen - för första gången! Bussen kommer redan vid 06.45 (vi brukar lämna huset 07.15) så jag fick gå upp riktigt tidigt. Sen väntade jag på bussen och den första bussen jag ser kör förbi mig. Men så tänkte jag att det kommer väl säkert fler bussar. Sedan kommer en annan och den stannar typ 100 meter längre fram och jag bara "vad faseeen!?!?!" och försökte springa till den men den fortsätter att köra. Sen skriker jag "fuuuuuuuck!!!" och insåg att jag missat bussen, eller ja, att den inte stannat för mig. "Shit, måste jag ringa Danielle nu och väcka henne så hon kan ge mig en skjuts? Hon kommer döda mig..." tänkte jag. Bussen svängde in i vårt neighborhood och jag springer fortfarande och jagar bussen med mina gladiatorsandaler. Sen kommer en annan buss ut från vårt neighborhood och pekar på den andra samtidigt som han tutar till den andra busschauffören så han kan stanna och jag kan hoppa på. Helt anfådd satte jag mig i bussen och insåg att det var den bussen jag skulle tagit från början och som hade kommit om jag bara stannat kvar. När ska jag nånsin bli bra på det där? Jag klantar mig alltid när det kommer till bussar...

Innan jag åkte till USA tänkte jag "fasen vad ballt det kommer vara att åka äkta amerikansk skolbuss som man sett i filmer" men tro mig, det är ingen rolig upplevelse. De är riktigt smutsiga och slitna och det sitter bara en massa jobbiga och omogna freshmen/sophomores och juniors på den. Här i USA anses det lite lame att åka skolbuss. Alla seniors (och endel juniors) har egna bilar och kör till skolan så som senior vill man inte åka skolbuss. Men jag håller med. Tar man bussen på morgonen måste man gå upp extra tidigt och sen kommer man fram till skolan en halvtimme inan den börjar. Kul att sitta där och dega liksom... Sen om man vill ta bussen hem kommer den fem minuter efter man har slutat så man måste typ springa ner så man inte missar den.

Men men, nu har jag fått uppleva det med. Aldrig igen :) haha!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar