måndag 22 februari 2010

Dag 2 - Hollywood














Väckarklockan ringde vid 7, ganska så mycket för tidigt egentligen... Vi duschade, gjorde oss i ordning och sen gick vi ner där vi mötte en massa andra nyvakna utbytesstudenter och åt frukost. Åh, hotellfrukost är det bästa jag vet. Det fanns allt - flingor, yoghurt, bagels, havregrynsgröt, scrambeled eggs, toast, bacon - you name it. Och framförallt KAFFE. Hade nog inte klarat mig utan kaffe den veckan alltså. Vid 9-tiden steg vi alla på bussarna igen (vi hade 3 st) och åkte till Venice Beach. Riktigt solig dag och jag hade på mig en kort sommarklänning, leggings och gladiatorsandaler, NICE! Jag kan inte beskriva känslan, helt underbart. Komma till en strand när man häckat i snö och slask i Michigan.

Vi gick längs stranden, tog kort med surfare och livvakter, doppade fötterna i vattnet och köpte solbrillor, jodå de behövdes! Och gissa vem vi ser på stranden? Robert Knepper som spelar T Bag i Prison Break. Kändes helt konstigt att se honom i den miljön. Han kastade baseball med sin lilla son och vi sprang och bad om att få ta kort med honom. Det kändes nästan lite pinsamt att be om att ta kort. De är ju som oss, vanliga människor och man tar deras tid liksom. Han sa att det var ok, men att hans son inte tyckte om att hans pappa fick en massa uppmärksamhet och tog hans tid ifrån honom. Men han var jättetrevlig! Så vi fick se en kändis i LA :) Vår guide hade sagt åt oss att hålla ögonen öppna för det är inte helt omöjligt att se dem. På tidigare resa hade en tjej stött på Justin Timberlake.

Efter att njutit några timmar på stranden satte vi oss på bussen igen och styrde kosan mot Hollywood. På vägen stannade vi en stund vid Mexican Town där vi åt lunch på "El Pollo Loco". Fy fan! Riktigt nasty var det.

Till vår besvikelse hade de täckt Hollywood-skylten med "Save the peak" eftersom nåt företag eller nåt har köpt upp marken och ville täcka det. Va fan är det för stil?? haha... så kan man väl inte göra. Det hade vi alla sett så mycket fram emot. Vår guide i vår buss hette Sam och var en riktigt skön kille. Han berättade om kända byggnader och sevärdheter på vägen dit och det kändes helt overkligt att vistas där alla kändisar bor ;)

Bussen stannade vid "Walk of fame" där vi fick strosa runt och shoppa. Jag köpte en skinnjacka och en kjol och sen försökte vi hitta alla kändisar på marken. När vi spenderat några timmar där möttes vi alla vid bussen igen och sen åkte vi till Farmer's Market för att äta middag. På vägen dit körde vi förbi Beverly Hills där de rikaste av rikaste bor. Där snackar vi hus för 20 miljoner dollar! Riktigt flott var det. Vi körde även förbi alla fancy affärer Louis Vuitton, Michael Kors m.fl där kändisarna köper boxershorts för $500. Vissa har det bra :)
På Farmer's Market fick alla $12 som vi fick spendera på ett ställe där de hade mat från alla sorters ställen. Jag fick min sushi som jag var så sugen på. Två utbytesstudenter fick syn på Ty Pennington från Extreme Homemakeover och även killen från filmen "I love you man". Ballt!! :)
Efter middagen gick vi runt lite i affärer, bland annat på Abercrombie & Fitch där vi tog kort med en het modell ;) Efter middagen åkte vi vidare till Griffith park för att se fantastisk utsikt över Los Angeles by night. Det var HELT otroligt! Man stod och bara stirrade ut över staden som var upplyst (och undrade varför man inte bort där!!!). Haha jag stod bredvid William som var filosofisk och sa "Mika... jag kommer in i lite djupa tankar nu... alltså.. tänk hur många människor det bor här... så många lampor.. och så många hus" HAHAHA! så söt.

Bussen tog oss tillbaka till hotellet vid 11-tiden och när musiken sattes igång i bussen började vi dansa och sjunga med i sångerna. Vår buss, buss #2 blev "The party bus" och vår guide erkände att det var den roligaste bussen haha!
Just det, glömde nämna att det var Valentines Day! Blev ingen fancy date men staden fick bli min Valentines den dagen, I fell in love with the city ;)

4 kommentarer:

  1. HAHAHAHA "Jag kom in i lite djupa tankar" jag älskar william alltså!! fett bra du skriver! :D saknar resan som en gris!!! how low can you go?? <3

    SvaraRadera
  2. haha, schysst att du ändå försöker göra uppdragen :P jag tycker daten med LA är väl godkänd! :D vad blir nästa på listan..? :)

    SvaraRadera
  3. HAHAAH jag med!! bästa citatet ju!! tycker du?? jag tycker jag bara babblar på i mina inlägg och allt blir lite.. som det blir men tack :) SAKNAR DET MED <3<3

    SvaraRadera
  4. Stina: Klart jag försöker göra alla uppdragen!! haha tackar! sen träffade jag ju en kändis så den gills ju också :) tyvärr kunde vi inte gambla... annars hade jag gjort det med ;) <3

    SvaraRadera