måndag 1 februari 2010

En tur till IKEA






I lördags tog jag och min familj en liten utflykt till IKEA :D Jag har länge sagt att vi måste åka dit så jag, Sandy, Danielle, Kyle, Jessica, Matt och Jennifer tryckte in oss i deras van och åkte till närmaste IKEA som faktist bara ligger 20 min bort.

Gud jag älskar känslan av att vara där! Man känner sig hemma :) Alla möbler har fortfarande de svenska namnen och allt är bara så....svenskt. Inredningen här i USA och i Skandinavien skiljer sig så mycket! Personligen gillar jag den mer hemma. Det är mer ljusa möbler, stilrent och "less is more". Här i USA är det ju heltäckningsmatta för hela slanten och folk bara vräker på sitt hus med en massa krimskrams. Onödiga prydnadssaker och grejer...
När vi gått i genom hela varuhuset (vilket tog typ 2 timmar) satte vi oss ner i restaurangen och åt mat. Vi var helt sluuut i benen! Varför blir man alltid så där trött när man går på IKEA? Har ni tänkt på det? Benen känns så där tunga och man orkar inte ta ett steg till. Vi beställde i alla fall in köttbullar, daim tårta och nån potatisgrej som vi delade på, jag, Danielle och Sandy. Jag blev faktist lite besviken. Köttbullarna serverades inte med kokt potatis, utan nån amerikansk potatismos och på menyn hade de till och med MAC AND CHEESE. Alltså come om, varför ska allt vara så amerikaniserat?

Sedan när vi betalat alla varor vi köpte gick vi till den lilla mataffären utanför kassorna och köpte dammsugare, gifflar, sån grov senap, gravlax sås, lax och chokladbollar. Min besvikelse nummer 2 var att de sålde kanelbullar med FROSTING. Svenska kanelbullar har PÄRLSOCKER inte nån sliskig frosting som de dränker bullarna med. När vi kom hem provade de gifflarna och de tyckte det smakade bröd, ganska torrt och smaklöst. "It needs something... like frosting". Men snälla nån, varför är amerikanare så beroende av att man alltid ska dränka sin mat med en massa fett och socker? Nej, man behöver inte extra frosting till allt, nej man behöver inte dränka sin sallad med 1 dl dressing, nej man behöver inte en halv flaska ketchup till sina pommes frites.
Förutom mina små klagomål här så hade vi i alla fall en mycket trevlig dag på IKEA :)

2 kommentarer: