onsdag 24 februari 2010

Dag 5 - Grand Canyon




















Femte dagen gick vi upp riktigt tidigt. Väckarklockan ringde vid 06.00 och vi ville verkligen inte gå upp men vi hade en stor dag framför oss- GRAND CANYON! Det är verkligen ett ställe man måste ha sett innan man dör.

Bussresan tog drygt 2 timmar och jag, Hanne och Ida låg längst bak och sov. Sova i bussar är ingen hit dock. Man vaknar alltid med nackspärr eller för att varenda kroppsdel har somnat. På vägen stannade vi för att byta buss och jag och Nora höll på att kissa ner och så när vi äntligen stannade sprang vi bort mot toaletterna...som hade världens kö. Guiderna ville inte stanna mer än 15 min så vi fick knipa igen och sätta oss på nästa buss. Vi bytte sedan buss igen på ett ställe där det fanns en souvenirshop. Jag köpte två par örhängen som nån indianstam tillverkat - ett par till mig och en till min mamma. Bussen upp till Grand Canyon var inte särskilt rolig... det var guppit och varmt och jag trodde jag skulle spy vilken minut som helst.

När vi väl kom fram mådde jag prima :) Vi stannade först vid ett utkiksställe som hette Eagle Point eftersom berget är format som en örn. Vi pratade med några native americans (från en stam som hette hualapai som bott där sedan Grand Canyon skapades) och enligt en legend satt en örn där och vakade över stället när floden skapade stället och det har nån spirituell betydelse. Riktigt coolt var det! De var riktigt trevliga och var väldigt glada över att få dela med sig av historien. Jag var heeelt faschinerad över utsikten. Riktigt mäktigt var det! Vi stod där allihopa och knäppte massa bilder med kamerorna. Det läskiga var att det inte fanns staket så tar man ett felsteg så är det tack och adjö. Många av utbytesstudenterna skulle sitta vid kanten och ta kort och jag blev helt nervös "gå ner därifrån! jag vill inte att du ska dö" haha. Enligt guiderna dör cirka 100 pers varje år. Alltså det är så lätt hänt att man trillar ner för stupet. Nån råkar knuffa till eller man snubblar på nåt. Vid Eagle Point kunde man gå ut på "The Skywalk" som byggdes 2007. Det var som en glasplattform som man kunde gå ut på men vi skippade det dels för att det kostade $30 och för att man fick helt otrolig utsikt i alla fall. Dessutom fick man inte ta med sig kameran ut så...

Haha! Sånt här kanske man inte ska dela med sig av men, gud jag höll på att dö så roligt det var. Jag och Maria skulle gå på toaletten och det första som var lite kul var att vi såg nån indian med fjäderhatt och allt på sig och han sprang från sitt tipitält till toaletten.. såg lite kul ut. Höhö, nån hade bråttom. Tänk att ta av sig alla de kläderna där inne... I alla fall när vi var på toan stod ett gäng japanska turister där inne, såna små söta tanter med kimono och när jag sitter där sitter nån tant i båset brevid och fjärtar så det står härliga till. Alltså verkligen högt och typ i fem minuter... jag höll på att dö när jag satt där inne. Att såna ljud kan väl inte komma från en sån liten asiat hahahaha. Okej nog om det haha :D

Efter att vi hängt ett tag på Eagle Point tog vi en buss till Guapa Point (om jag minns namnet rätt). Först stannade vi till vid några stånd där äldre kvinnor sålde smycken. Otroligt fina var de! Jag köpte med mig tre vänskapsarmband med lyckobringande stenar. Ett med rosa stenar till mig, en grön till Danielle (hennes älsklingsfärg) och ett till Meg. När vi kom fram till det andra utkiksstället använde vi lunchkupongerna vi fick för att äta en bit mat. Det var nån slags indianmat (hahaha om man nu kan säga så...): ris, nån slags köttgryta, majskolv och grönsaker. Vi hade helt otrolig utsikt där vi satt och åt. Sedan gick vi runt lite på stället och njöt av utsikten och tog en massa kort.
När vi spenderat några timmar på Grand Canyon mötte vi upp alla igen för att åka tillbaka till våra bussar och ta oss tillbaka till Las Vegas. Las Vegas är en helt otrolig stad på kvällen/natten med alla nightlights! Staden sover aldrig :) Denna kvällen fick vi själva stå för middag. De släppte av oss på ett mall där det fanns en massa restauranger på övervåningen. Eller ja, de flesta var såna snabbmatsställen men jag nöjde mig med en sallad. Sedan fick vi lite tid till shopping. Jag köpte två fina linnen på Hollister. Alla fick entrébiljetter till the Stratosphere tower igen men denna gången åkte vi upp längst upp där det finns ett fritt fall, och två andra rides. Kön var ganska lång så vi hann bara med ett åk. Jag åkte en karusell som snurrade över kanten liksom. Så man dinglade med fötterna 350 m över marken och sen när den började snurra skrek vi som bara den! Riktig kick fick man efteråt. Matti, en finsk kille, sprang igenom alla köer och han åka alla karusellerna där uppe.
Runt 11-12 tiden åkte vi tillbaks till hotellet igen. Alla var helt slutkörda efter en lång dag! Men vi hann med både Grand Canyon och Vegas på en dag, inte illa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar